Pyhän Hengen Lahjat (7. Uskonkappale)

Me uskomme akielillä puhumisen, bprofetian, cilmoituksen, dnäkyjen, eparantamisen, fkielten tulkitsemisen ja niin edelleen glahjaan.  (7. Uskonkappale)

Selkeää on, että Pyhän Hengen lahjat ovat uudestisyntyneen Kristityn tavoitettavissa. Kaikki pyhät kirjoitukset todistavat siitä. Eri asia on sitten, pystymmekö aina tunnistamaan, mikä tulee Pyhältä Hengeltä. Ajatellaan esim. herätyskokousta, jossa on yksi tai useampi todella karismaattinen puhuja, sopivaa musiikia ja muita vastaavia mausteita, ja tunnelma on samanlainen kuin jalkapallon MM-kisojen loppuottelussa tai rock-konsertissa. Tällaisissa olosuhteissa voi olla vaikea tunnistaa, mikä siis on Pyhän Hengen antama lahja, ja mikä menee ohi kun on yö nukuttu.

Joseph Smith puhui jonkin verran samaan sävyyn kuin Paavali aiheesta, että joidenkin karismaattisten suuntausten kovin korostama kielillä puhumisen lahja ei välttämättä ole se kaikkein arvokkain näistä. Pyhän Hengen lahjat ovat äärettömän moninaiset, koska Hänellä on mahdollisuus sovittaa antamansa lahjat yksilöiden tarpeisiin. Eivät kaikki profetoi tai puhu kielillä. Tai niin kuin Paavali sanoi, jos joku puhuu jotain jota muut ihmiset eivät ymmärrä, mitä se hyödyttää näitä?

Kieliin liittyvistä lahjoista Raamatun merkittävin on Helluntaipäivän tapaus, joka kerrotaan Ap.t. 2. luvussa. Siinä tapauksessa oli kysymys siitä, että kaikki ymmärivät Apostolien sanat, vaikka eivät ymmärtäneet Arameaa. Siis kävi aivan päin vastoin kuin mitä usein kuulee pidettävän ihanteena.

Paavalin mukaan meidän pitäisi etsiä arvokkaimpia lahjoja, sellaisia, jotka hyödyttävät sekä itseämme että nimenomaan lähimmäisiämme. Siitä näkökulmasta voisi ajatella, että kielten selittäminen ja tulkitseminen, tai vaikkapa vahvan hengellisen todistuksen ja uskon lahja voivat olla tärkeimpiä meille.

Vielä on muistettava terveeksitekemisen lahja. On tietenkin suurenmoinen lahja voida siunata toisia tällä tavalla. Toisaalta täytyy muistaa, että Taivaallisen Isän suunnitelmien toteuttamiseksi meidän pitää täällä kuolevaisuudessa kokea sen seuraukset, joihin kuuluvat myös (tai ehkä erityisesti) sairaus ja kuolema. Jos voisimme komentaa parantamisen lahjaa oman tahtomme mukaan, olisi suuri vaara, että riistäisimme ihmisiltä siunauksia, joita heidän tulisi saada.

Jossain vaiheessa pääsen vielä siihenkin, että käsittelen perusteellisesti sitä, miten Pahan ja Kärsimyksen läsnäolo maailmassa sopivat yhteen rakastavan Jumalan olemassaolon kanssa. Ajatelkaapa tähän hätään tuota kuolevaisuuden tärkeää tarkoitusta, joka on oppia ymmärtämään iankaikkinen elämä sen vastakohdan avulla. Tai ainakin minun ymmärtääkseni se on yksi kuolevaisuuden tärkeimmistä tarkoituksista.

Hyvää Pyhäpäivää.

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: