Me uskomme Alkukirkon järjestykseen (6. Uskonkappale)

Me uskomme samaan ajärjestykseen, joka oli alkukirkossa, nimittäin bapostoleihin, cprofeettoihin, dpaimeniin, opettajiin, eevankelistoihin ja niin edelläleen.

Tämä on siis 6. uskonkappaleen teksti. Tämä merkitsee sitä, että se työ, jota teemme Jumalan valtakunnan rakentamiseksi, tehdään valtakunnan vuoksi, ei rahan. Jos siis halutaan eritellä, voidaan ylläolevasta lausunnosta johtaa vaikkapa seuraavia asioita:

  • Uskomme apostoleihin ja profeettoihin. Ylläolevan lainauksen linkeistä pääsee kiinni erilaisiin selityksiin asian tiimoilta, ja ne ovat useimmiten parempia kuin mitä minä osaan. Kirkon johtaja on Jeesus Kristus, ja hänen puhemiehensä maan päällä on virkaiältään vanhin apostoli, joka on Melkisedekin Pappeuden presidentti (huom! ”presidentti” on sama kuin ”johtaja”–kysymys on sanavalinnasta. Paavali puhuu Apostolien ja Profeettojen perustuksesta enemmänkin.
  • Me uskomme myös alkukirkon siihen järjestykseen, että meillä ei ole palkattua papistoa. Tästä on olemassa muutama poikkeus, kuten ym. Apostolit. Kun joku kutsutaan tähän virkaan (johon hän ei pyri, eikä ole olemassa mitään tapaa mainostaa/markkinoida itseään), hänen on sitouduttava kahteen asiaan: Hän on kokoaikainen Herran edustaja–ei mitään maallista tehtävää, joten hän joutuu jättämään leipätyönsä. Toisaalta hänen odotetaan myös matkustavan minne lähetetään, hyvin lyhyelläkin varoitusajalla. Kahdentoista Apostolin koorumi voi lähettää hänet minne tahansa päin maailmaa. Tällaisesssa tapauksessa hänen normaalin elämänsä kulut (sekä tietty matkustuskulut) korvataan jos hänen säästönsä eivät riitä, mutta varsinaista palkkaa hän ei saa. Hän sitoutuu siihen koko luonnollisen elämänsä ajaksi. Siitä ei koskaan vapauteta.

Kaiken kaikkiaan kysymys on siitä, että yritämme toimia sen järjestyksen mukaan, mikä kuvataan Uudessa Testamentissa. Ja toisaalta saamme myös ilmoituksia, jotka on tarkoitettu meitä varten (kuten esim. Oppi ja Liitot).

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: