Me uskomme pelastuvamme vain Kristuksen sovituksen ansiosta (3. Uskonkappale)

Miten Myöhempien Aikojen Pyhät toivovat pelastuvansa? Tuo kysymys on usein esillä kun puhutaan muiden kristittyjen kanssa. Helpointa on sanoa kolmannen uskonkappaleen sanoin:

Me uskomme, että koko ihmissuku voi pelastua Kristuksen sovituksen ansiosta noudattamalla evankeliumin lakeja ja toimituksia.

Tässä yhteydessä tekisi mieli vedota dialektiikkaan. Hegel ja Marx aikanaan kehittivät teoreettisen mallin ”sosiaalisesta evoluutiosta”. Sen mukaan yhteiskunnassa mennään äärimmäisyydestä toiseen, ja niiden aiheuttamasta sekasorrosta syntyy jotain uutta–eli on ”teesi” ja ”antiteesi” joista syntyy ”synteesi”. ”Synteesi”, jonka haluan esittää tässä kuuluu seuraavasti:

Jossain vaiheessa Kristuksen kirkossa tapahtui jotain, jota me kutsumme luopumukseksi. Ei ole vaikea tulla siihen lopputulokseen, että jotain oli mennnyt vikaan, kun Kirkon viroista tuli poliittisia palkintovirkoja samaan tapaan kuin meidän aikanamme valtionyhtiöiden ja suurten pörssiyhtiöiden hallitukset ja hallintoneuvostot (jotka erään asiantuntijan mukaan ”eivät hallitse ketään, eivätkä neuvo ketään”). En usko, että läheskään kaikki papit olivat korruptoituneita, mutta niin suuri osa–varsinkin kun kirkon johto oli täysin valtion valtakoneiston osa–että voidaan sanoa, että Kirkon suuntaa ei määritellyt enää Kristuksen, vaan Keisarin ohjaus.

Ja samaan aikaan varmasti oli monia uskovia, jotka olivat uskossaan vilpittömiä ja sitoutuneita elämään Jumalan tahdon mukaan niin kuin he sen ymmärsivät. Heille pitää antaa täysi arvo. Mutta Kirkon pelastusoppia muutettiin. Toimintatapoja muutettiin. Sen sijaan, että pappi olisi ollut Kristuksen nöyrä seuraaja, hän oli ylhäinen ”Jumalan Pojan Sijainen” jota piti pelätä ja kunnioittaa kuin itse Jumalaa. Kristuksen sovituksesta ei enää puhuttu niin paljon, vaan vain siitä, että pitää totella pappeja ja valtiovaltaa ja toistaa rituaaleja sen kummemmin ajattelematta mitä on tekemässä.

Sitten tuli Renessanssi ja ihmiset alkoivat nähdä enemmän–aivan kirjaimellisesti–Galilei, Tyko Brahe, Kopernikus, Keppler jne. näkivät kaukoputkillaan kauemmas kuin kukaan aikaisemmin. Alettiin kysellä kysymyksiä. Kysymyksiä nousi myös erään nuoren munkin mieleen. Hän oli jo pitkään yrittänyt saada rauhan sydämeensä toistamalla entistä uutterammin rituaalinsa ja syventymällä niihin enemmän. Mutta hän myös tutki Raamattua, ja tuli siihen tulokseen, että Kirkon opetukset olivat harhailleet kauas Raamatun sanomasta.

Kaikkien Protestanttien mielestä alunperin oli tapahtunut luopumus. Näin ainakin minulle opetettin vielä koulussa 1960-luvulla. Voi olla tietty opettajan henkilökohtainen vakaumus. Miten sitten voidaan päästä takaisin oikealle tielle?

Rituaalien toistamien ei tuonut rauhaa. Mikä siihen auttaa. Martti Luther koki syvästi, että Kristuksen sovitusta miettien ja rukoillen hän pääsi lähemmäs Jumalaa, ja tunsi rauhan sydämessään. Hän ”löysi Kristuksen uudelleen”. Meidän siis pitää antaa sydämemme Kristukselle ja uskoa häneen sekä luottaa hänen sovitukseensa.

Tästä syntyi aikanaan väittely uskon ja tekojen suhteesta. Toiset painottavat uskoja, toiset tekoja. Jotkut sanovat, että Mormonismi on ”lakiuskonto” kun me sanomme, että Jeesus tarkoitti mitä sanoi sanoessaan ”jos te rakastatte minua te pidätte minun käskyni” (katso hakusana ”rakastatte” tässä sanahaussa, ja valitse Uusi Testamentti hakukohteeksi). Vastaväite on ”uskosi on sinut pelastanut”.

Raamatun kielessä usko tarkoitti jotain muuta kuin loogisen päättelyn tulosta. Esimerkiksi ihmisen on helppo uskoa, että aurinko nousee huomenna. Ei siis älyllistä jonkun oppirakennelman hyväksymistä vaan sitä, että nämä ihmiset uskoivat Kristuksen voimaan sekä luottivat häneen niin paljon, että he tulivat hänen luokseen. Heille ei riittänyt se, että he kotona mielessään ajattelivat uskovansa, vaan se toteutti heidän uskonsa, että he lähtivät ja tulivat Jeesuksen luokse parannettavaksi. Moni eksegeetikko on sitä mieltä, että ”uskoksi” käännetty sana tarkoittaa luottamusta ja sitoutumista. Emme voi mennä Jumalan eteen ja sanoa, että olemme mukana niin kauan kuin se ei vaadi ponnistelua tai takaiskujen kestämistä, että annamme sydämemme hänelle sillä ehdolla, että hän ei vaadi meiltä mitään.

Jeesus ei ollut kiinnostunut seuraajista, jotka kulkivat vain leivän perässä. Hän sanoi ”älä enää syntiä tee”. En usko että hän tarkoitti aviorikoksesta tavatun naisen kohdalla sitä, että hän ei koskaan enää tekisi syntiä, vaan sitä, että hän voisi olla lankeamatta enää siihen suureen syntiin, joka oli syöstä hänet kuolemaan myös kirjaimellisen fyysisesti, eikä vain hengellisesti.

Synti tuottaa hengellisen kuoleman, joten kaikki Kristuksen seuraajat haluavat välttää syntiä. Jotkut haluavat myös tehdä parhaansa tehdäkseen sitä, mitä Kristus teki maan päällä. Hän auttoi ihmisiä. Hän keskittyi ihmisiin, ei opinkappaleisiin. Kuitenkin pyhien kirjoitusten tutkiminen ja rukous (omin sanoin) ovat aina hinta siitä, että Pyhä Henki voi olla kanssamme päivittäin.

Johannes sanoo epistolassaan, että usko ilman tekoja on kuollut (Joh 2:17). Kolmannen uskonkappaleemme  Kristuksen sovituksen ansiosta ja olemalla uskolliset niille periaatteille ja toimituksille, mitä Herra meille antaa. Se tarkoittaa sitä, että myös teot ilman uskoa ovat kuolleet. Kristuksen sovitus astuu voimaan elämässämme, jos meillä on usko/luottamus Jumalan voimaan parantaa meidät. Mieleeni tulee Markuksen evankeliumin 9:24, jossa sairaan pojan isä huutaa ”minä uskon–auta minun epäuskoani!” Olen itse kokenut juuri tuonkaltaisen tunteen, ja toistanut nuo sanat rukouksessani, kun olen tuntenut olevani epätoivoinen.

Kristuksen sovituksen parantava voima tulee meidän elämäämme, kun me etsimme elämällämme Kristusta. Jeesuksella oli Opetuslapsia. Sana opetuslapsi sisältää alkukielessä sanan ”kuri”–opetuslapsi ei vain istu kuuntelemaan vaan hän myös seuraa Jeesusta, ja se vaati itsekuria ja uhrauksia. Hän oppia saamattomia opetuslapsiaan sanoin: Tule ja seuraa minua.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: