Ihmiset vastaavat Jumalalle *omista* teoistaan (2. Uskonkappale)

Vuonna 1842 Joseph Smith vastasi kirjeitse John Wentworth -nimiselle lehtimiehelle kysymykseen mihin Myöhempien Aikojen Pyhät uskovat. Vastaaminen on samalla sekä helppoa että vaikeaa, koska toisaalta Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkolla ei ole mitään muita varsinaisia vaatimuksia siitä, mihin pitää uskoa kuin se, että haemme Kristuksen sovituksen nojalla anteeksiantoa ja pyhittäytymistä.

Tuloksena oli lyhyesti esitettynä 13 lausuntoa, joita on myöhemmin alettu kutsua Kirkon Uskonkappaleiksi, koska ne kertovat lyhyesti ja selkeästi sen, mihin me uskomme–noin keskimäärin. En edes yritä saada tästä täydellistä esitystä, vaan vain lyhyesti esitellä perusasiat.

Järjestyksessä 2. Uskonkappale kuuluu näin:

Me uskomme, että ihmiset saavat rangaistuksen omista synneistään, eivätkä Aadamin rikkomuksesta.  (Olen lisännyt korostuksen)

Adamin lankeemuksen tähden me kaikki synnymme vajavaisina, langenneina, ja tarvitsemme Pyhän Hengen voidaksemme olla jotain muuta kuin ”luonnollinen ihminen,” koska ”luonnollinen ihminen on Jumalan vihollinen.” (Moosia 3:19) Tuota kuningas Benjaminin lausuntoa lainataan usein muistutuksena siitä, että parannus ei tapahdu ”luonnostaan” vaan meidän pitää tehdä jonkinlainen tahdonilmaus.

Toisaalta on muistettava mitä Benjamin sanoi samassa puheessa:

”[M]inä sanon sinulle, että he ovat bsiunattuja; sillä katso, samoin kuin he Aadamin tähden eli luonnostaan lankeavat, samoin Kristuksen veri sovittaa heidän syntinsä.”

Tämän kaltaisista ajatuksista on peräisin periaate, että pikkulapsia ei kasteta. Kasteelle menevän pitää olla 8 vuotta täyttänyt, ja itse ilmaissut tahtonsa Piispalle (seurakunnanjohtajalle), sekä myös osoittanut ymmärtävänsä, mitä kasteen liitto tarkoittaa noin periaatteessa.

Pikkulapset, jotka kuolevat ilman kastetta eivät joudu ”Helvettiin”! Edelleen samassa kuningas Benjaminin puheessa hän sanoo:

Ja jos [heidän tekonsa ovat pahoja]  ne ovat pahoja, heidät jätetään oman syyllisyytensä ja iljetystensä kauhean näkymän valtaan, mikä saa heidät vetäytymään pois Herran edestä kurjuuden ja loputtoman piinan tilaan, josta he eivät enää voi palata; sen tähden he ovat juoneet tuomion omalle sielullensa.

Tämä on siis ”Helvetti” jonka piina on loppumaton–jos kapinoimme Kristusta vastaan loppuun asti, hänen sovituksensa ei ulotu meidän omiin tekoihimme, mutta koska olemme päässeet tänne kuolevaisuuteen, olemme jotenkin ”ansainneet” myös ylösnousemuksen–niin kuin Adamissa kaikki lankeavat, niin myös kaikki nousevat ylös Kristuksessa.

Toisille tosin se ylösnousemus ei ehkä ole miellyttävä, jos he joutuvat kohtaamaan oman ylpeytensä ja Jumalattomuutensa seuraukset. Emme tiedä, ja Herra on sanonut, ettei meidän tarvitsekaan tietää tarkkaan, mitä tapahtuu (lue OL 19, jossa on muutamia ajatuksia), mutta luulisin, että jokainen, joka on tuntenut Kristuksen rakkauden sydämessään ja nöyrtyneet hänen edessään, haluaa mieluummin seurata Kristusta loppuun asti. Loppu tosiaan on ehkä ajallisesti (ihmisten tapaan mitattuna) kaukanakin, mutta tämä elämä on tärkeä koetus meille, olemmeko halukkaita toimimaan oman omantuntomme mukaisesti.

Loppujen lopuksi, Jumala tai Jumaluus eivät ole ihmisen määriteltävissä, koska niiden määritteleminen merkitsisi rajojen asettamista Jumalalle–me olisimme kertomassa Jumalalle millainen hän saa olla!

Pitää muistaa, että tässä puhutaan enemmän pelastuksesta kuin korotuksesta. Jälkimmäisen käsitten ihmiset useimmin ymmärtävät väärin. Korotus on jotain enemmän kuin pelastus (joka sana itsessään sisältää ajatuksen, että pelastumme Helvetistä); korotus on sitä, että olemme Kristuksen kanssaperillisiä (ks. Gal 3:29 ja Room 8:17) ja adoptoitu Abrahamin jälkeläiseksi ja saamme Abrahamin siunaukset. Kuin meren hiekka tai taivaan tähdet; jos pystyt laskemaan ne, pystyt laskemaan jälkeläistesi määrän. Elämässä tärkeintä ei ole se, että on paljon lapsia, mutta kokonaan ilman lapsia on masentavaa olla.

Tästä aiheesta olen kirjoittanut enemmän englanniksi osoitteessa velska.wordpress.com).

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: